אפשרות להורדת גובה ההשתתפות העצמית
השוכר מודע לכך ש:
א. הקרוואן מבוטח בביטוח צד ג' לרכב ולרכוש (אין ביטוח תאונת רכב יחיד).
ב. השוכר יהיה צריך לשלם את ההשתתפות העצמית לכל נזק שיגרם המהלך תקופת ההשכרה.
ג. יש אפשרות להוריד את גובה ההשתתפות העצמית ע"י רכישה של אחת האופציות המופיעות בהמשך.
הביטוח ו/או אפשרות הפחתת ההשתתפות העצמית לא יחולו במידה ואחד מסעיפי ההסכם יופרו.
במידה ולא נרכשה אף אפשרות להורדת גובה ההשתתפות העצמית, גובה ההשתתפות העצמית יהיה AU$3000.
יש לבחור באחת מאפשרויות הפחתת גובה ההשתתפות העצמית:
כפי שהוזכר קודם, במידה ולא נרכשה אף אפשרות להורדת גובה ההשתתפות העצמית, ההשתתפות העצמית תהיה AU$3000. בנוסף, אין ביטוח צמיגים ושמשה קדמית. התשלום במקרה של התהפכות רכב יחיד / תאונת רכב יחיד יהיה AU$4000.
ביטוח C: עבור AU$20 ליום, ההשתתפות העצמית יורדת ל-AU$1000 ויש כיסוי עבור צמיגים ושמשה קדמית. התשלום במקרה של התהפכות רכב יחיד / תאונת רכב יחיד יהיה AU$3000.
חבילת "מסלול מהיר" - לנהגים בני 26 ומעלה: עבור AU$30 ליום ההשתתפות העצמית יורדת ל-0, יש כיסוי לצמיגים ושמשה קדמית גם עבור נהג נוסף. התשלום במקרה של התהפכות רכב יחיד / תאונת רכב יחיד יהיה AU$1500. בנוסף, עם רכישת אפשרות זו - מקבלים גם פנס, GPS, נהג נוסף ו-4 מיכלי גז.
חבילת "מסלול מהיר" - לנהגים בני 21-25 ומעלה: עבור AU$30 ליום ההשתתפות העצמית יורדת ל-AU$500, יש כיסוי לצמיגים ושמשה קדמית גם עבור נהג נוסף. התשלום במקרה של התהפכות רכב יחיד / תאונת רכב יחיד יהיה AU$2000. בנוסף, עם רכישת אפשרות זו - מקבלים גם פנס, GPS, נהג נוסף ו-4 מיכלי גז.
תשלום ההשתתפות העצמית הוא לכל מקרה בנפרד ולא לכל ההשכרה.
ההשתתפות העצמית חלה לא משנה באשמת מי התאונה והיא משולמת מיד בסיום הדיווח על התאונה ולא בסיום ההשכרה. ההשתתפות העצמית תוחזר רק אם חברת ההשכרה תצליח לקבל את מלוא הסכום מהצד השלישי. יש לקחת בחשבון שטיפול בתביעות כנגד צד שלישי יכול להיארך חודשים ולפעמים גם שנים.
הנזק כולל כל נזק לרכוש של צד ג', נזק לקרוואן השכור כולל שמשות, צמיגים, גרירה ועלויות התיקון, גניבה, שריפה, פריצה או ונדליזם. זה כולל גם את עלות ימי ההשכרה לתקופה בה הקרוואן מושבת לצרכי תיקון.
במקרה של ביטוח רגיל או שנבחרה אפשרות להפחתת הביטוח:
הפיקדון וההשתתפות העצמית צריכים להיות משולמים במזומן או שייחויבו בכרטיס האשראי למשך ההשכרה. במקרה של תשלום במזומן, היות והסניפים לא מחזיקים מזומן, לא יוחזר מזומן אלא הכסף יחזור בהעברה בנקאית ישירות לחשבון השוכר. כל עמלה שתהיה בעקבות כך - תהיה על השוכר.
נזקי צמיגים ושמשות
כל נזק לצמיגים או לשמשות הקרוואן יהיה באחריות השוכר ועלות תיקונו תופחת מהפיקדון. תיקון שבב שמשה קדמית עולה בממוצע AU$100 והתאמת שמשה חדשה עולה בממוצע AU$480. המחיר הממוצע של החלפת צמיג הוא AU$250. לכן כדאי לרכוש את חבילת הביטוח C שמכסה עלויות אלו.
נזקי גג ותחתית הקרוואן
לא משנה איזו אפשרות ביטוח נרכשה - כל הפוליסות לא כוללות את הגג, האוהל, חלונות הצד, החלון האחורי, חלון השמש ותחתית הקרוואן. נא לשים לב לגובה ולרוחב הקרוואן. קרוואן רגיל (לא 4X4) אינו רשאי לנסוע על כבישים לא סלולים כמו דרכי עפר, חצץ, שבילי אש, חופים, מסלולי חול או שבילי 4X4. נסיעה במקומות כאלה תבטל את הביטוח.
ייתכן והשוכר יחוייב גם על עלויות נוספות עקב הורדת הקרוואן מהכביש לצורך תיקון.
ביטוח C
ביטוח המכסה כנגד רכוש צד ג', צמיגים, שמשה קדמית. (לא כולל גג או אוהל, חלונות צד, חלון אחורי, חלון שמש, תחתית הקרוואן).
נזק ו/או אובדן ציוד אישי
חברת ההשכרה לא אחראית על שום נזק ו/או אובדן של ציוד אישי שהושאר בקרוואן.
מומלץ בחום לא לנהוג בכבישים המהירים בין השעות 18:30 בערב ל-6:30 בבוקר עקב סיכוי גדול לפגוע בחיות הבר הרבות המסתובבות בשטחים הפתוחים.
תאונת רכב יחיד / התהפכות רכב יחד
תאונת רכב יחיד מוגדרת כנזק שנגרם לקרוואן ללא מעורבות של רכב אחר (כמו פגיעה בעץ). זה כולל גם מקרה של תאונה עם כלי רכב אחר אבל בלי יכולת להוכיח או להביא פרטים של הנהג ו/או הרכב השני ותיעוד משטרתי של זמן ומקום התאונה. דוגמאות לתאונת רכב יחיד כוללות התנגשות בעצים, תמרורים או חיות (בין אם במתכוון או שלא), בנסיעה קדימה או אחורה. אם הקרוואן מעורב בתאונת רכב יחיד זה יגרום לחיוב של עד AU$4000.
חיובים נוספים בגין החזרת הקרוואן לתחנת ההשכרה. השוכר יהיה אחראי עבור כל הוצאות החזרת הקרוואן/גרירה לעיר הגדולה הקרובה למקום התאונה והוא יהיה אחראי ל-AU$3000 הראשונים שווי גרירת הקרוואן והחזרתו לתחנת ההשכרה. הערה: השוכר נדרש לספק דו"ח משטרתי עם שעת ומקום התאונה ולדווח מיידית לחברת ההשכרה.
התהפכות רכב יחיד או 'טוטאל לוסט', נחשבים כהפרת תנאי החוזה והשוכר יהיה אחראי עבור כל ההוצאות של החזרת הקרוואן והחלפתו.
לא לסטות מהדרך בעקבות בעלי חיים
במקרה ובעל חיים רץ ממולך, תנסה לבלום אבל אל תסטה מהדרך. אם פגעת בבעל חיים אתה עלול לספוג נזק, אבל אם תסטה מהדרך, אתה תתהפך ובטוח תגרום לנזק וכמו כן לפציעה מסוכנת. השוכר יהיה אחראי על כל נזק שייגרם כתוצאה ממקרים המעורבים בבעלי חיים.
מה לעשות במקרה תאונה
אם השוכר מעורב בתאונה יש לנהוג בהתאם להוראות הבאות:
במקום התאונה, על השוכר:
1. לתעד את שמות וכתובות המעורבים בתאונה וכן עדי ראיה, צלמו כמה תמונות שאתם יכולים.
2. לדווח על התאונה למשטרה בלי קשר לעלות הנזק.
3. לא לקבל אשמה על התאונה או להתעקש שהצד השני יעשה זאת.
4. במידה האפשר, לצלם את הנזקים של כל הרכבים ואת לוחיות הזיהוי.
5. ליצור קשר עם תחנת ההשכרה הקרובה ולמסור פרטים תוך 24 שעות.
בתחנת ההשכרה:
1. השוכר צריך להציג את רישיון הנהיגה ולהעביר את דו"ח המשטרה (אם קיים) וכל מסמך מסייע אחר.
2. השוכר נדרש לשלם את ההשתתפות העצמית וכל סכום אחר שיעלה כתוצאה מהתאונה, אובדן או נזק. סכום זה ישולם בעת הדיווח על התאונה ולא בסיום ההשכרה.
3. חברת ההשכרה תוודא שדו"ח התאונה ימולא עד הסוף ובאופן ברור.
החלפת קרוואן
1. אין התחייבות על זמינות של קרוואן חלופי. נתינת קרוואן חלופי תלוי בזמינות, מיקום השוכר, אחריות התאונה ומשך הזמן שנותר עד לסיום ההשכרה. יכול להיות שיחולו חיובים על השוכר.
2. במידה ותתאפשר החלפת קרוואן, על השוכר להגיע באופן עצמאי ועל חשבונו לתחנת ההשכרה לצורך קבלת הקרוואן החדש.
3. במקרה של תאונת רכב יחיד, השוכר ישא בעלויות הקשורות להבאת הקרוואן החלופי לא משנה איזה ביטוח נקנה.
4. יש להשאיר פיקדון חדש עבור הקרוואן החלופי.
הערה חשובה
בשום פנים ואופן, אסור לשוכר להמשיך או להתחיל בנסיעה לאחר תאונה, התנגשות בבעל חיים, התהפכות, שקיעה במים, או תאונה אחרת ללא אישור מחברת ההשכרה.
אם הקרוואן לא ניתן לנסיעה והשוכר רוצה קרוואן חלופי, זה יהיה תלוי בזמינות, מרחק וזמן. על השוכר להגיע בכוחות עצמו ועל חשבונו לתחנת ההשכרה. במידה וימצא קרוואן חלופי והוא יוסכם על השוכר להמשך תקופת ההשכרה, יש לרכוש חבילת ביטוח חדשה.
חיובים נוספים בגין החזרת הקרוואן לתחנת ההשכרה. השוכר יהיה אחראי עבור כל הוצאות החזרת הקרוואן/גרירה לעיר הגדולה הקרובה למקום התאונה והוא יהיה אחראי ל-AU$3000 הראשונים שווי גרירת הקרוואן והחזרתו לתחנת ההשכרה. הערה: השוכר נדרש לספק דו"ח משטרתי עם שעת ומקום התאונה ולדווח מיידית לחברת ההשכרה.
VEHICLE DAMAGE EXCESS REDUCTION OPTION
The Customer understands that:
a) The Vehicle is insured for third party vehicle and property damage only (we do not cover single vehicle accidents)
b) The Customer will have to pay an excess in respect of any damage incurred whilst in the Customer’s possession;
c) The excess may be reduced by taking out Excess Reduction coverage (see below)
Any Excess Reduction is void, and the Customer will be responsible for the total cost of any damage if the Customer breaches any of the conditions on the terms and conditions.
If no Excess Reduction Option is taken, the Customer is responsible for the first AU$3000 of the cost of damage.
You are required to take one of the following Excess Reduction Options:
As mentioned before, If no Excess Reduction Option is taken, the Customer is responsible for the first AU$3000 of the cost of damage and he has no Tyres or front Windscreen cover. A Single Vehicle Incidents will incur a Charge of up to AU$4000.
Liability C: For AU$20 per day - the bond and liability are reduced to AU$1000 and Tyres & front Windscreen are covered. A Single Vehicle Incidents will incur a Charge of up to AU$3000.
Fast Track Package - for drivers 25+: For AU$30 per day - the excess reduced to 0, Tyres & front Windscreen are covered also for an extra driver. A Single Vehicle Incidents will incur a Charge of up to AU$1500. With this option you will receive Lantern, GPS, Additional Driver, 4 Gas Cannisters.
Fast Track Package - for drivers 21-25: For AU$30 per day - the excess reduced to AU$500, Tyres & front Windscreen are covered also for an extra driver. A Single Vehicle Incidents will incur a Charge of up to AU$2000. With this option you will receive Lantern, GPS, Additional Driver, 4 Gas Cannisters.
The excess applies in respect of each claim, not rental.
The excess is applicable regardless of who is at fault and must be paid at the time the accident report is completed, not at the completion of the Rental. The excess will be refunded only if Awesome is successful in recovering the cost of the damages from the third party. Please note that third party claims can take months or even years to resolve.
Damage includes any and all damage to third party property, damage to the rented Vehicle including windscreens, tyres, towing and recovery costs, theft, fire, break-in or vandalism. This also includes the cost of the daily rental rate for the period the Vehicle is off fleet for repair.
If you choose Standard Liability or Liability C and Fast Track package Options, please note the following:
The excess/Bond is will need to be paid by cash or put onto your credit card for the duration of the rental. If the bond is paid by cash, our depots do not keep cash on the premises and are unable to refund bonds as cash. Any cash bond due for return will be transferred into a bank account nominated by the hirer. Any bank fees associated with this are to borne by the hirer.
TYRE & GLASS DAMAGE
Any Damage to the vehicles tyres or glass will be the responsibility of the Hirer and this will be deducted from the security bond. The average cost to repair a windscreen chip is AU$100, and the average cost to fit a new windscreen is AU$480.The average cost for tyre replacement is AU$250. Therefore we suggest taking out Liability C insurance which is included in the cover.
ROOF & UNDERBODY DAMAGE
REGARDLESS OF WHICH INSURANCE RISK REDUCTION OPTION THE HIRER HAS SELECTED, ALL POLICIES EXCLUDE ROOF, TENT, SIDE WINDOWS, BACK WINDSCREEN, SUNROOFS & UNDERBODY DAMAGE. Please be aware of the height and the width of your vehicle. If you hire a 2WD Campervan from Awesome Campers the campervan is not allowed to travel on unsealed roads such as, dirt, gravel, fire trails, beaches, sand tracks, off roading or 4x4 trails. Travelling on these roads voids all damage protection cover.
You may be liable for extra costs while your vehicle is off the road for accident repairs.
LIABILITY C COVER
Awesome Liability C Coverage covers you for Third Party Damage, tyres, front windscreen breakages. (does not include roof top tent, side and back windows, sunroofs, roof & underbody).
Damage and/or Loss to Personal Belongings
Awesome Van & Camper hire accepts no liability or responsibility for damage to or loss of personal belongings left in the vehicle.
WE ALSO STRONGLY RECOMMEND THAT YOU DO NOT DRIVE ON HIGHWAYS BETWEEN 6.30AM AND 6PM AS THE RISK OF COLLISION WITH NATIVE WILDLIFE IS GREATLY INCREASED. ITS IS STRICTLY FORBIDDEN IN THE OUTBACK, DUE TO PEOPLE FALLING ASLEEP WHILE DRIVING AND WILDLIFE. HIRES WILL BE LIABLE FOR ALL THE COSTS OF THE REPAIR.
SINGLE VEHICLE ACCIDENT/SINGLE VEHICLE ROLLOVER
Single Vehicle accidents are defined as any damage that is done to the vehicle when no other vehicle is involved (for example you hit a tree and not another vehicle is involved). This also includes the Hirer having and accident with another vehicle, but the Hirer cannot provide Awesome Campers with the other driver’s details and a Police Report stating the time and location of the accident. Examples of single vehicle accidents include running into trees, guideposts or animals,(whether intentionally or not) whilst travelling forward or reversing. If a vehicle is involved in a ‘Single Vehicle accident’ then this will incur a Charge of up to AU$4000.
ANY ADDITIONAL CHARGE TO COVER TOWING THE VEHICLE BACK TO BASE. The Hirer will be responsible for the recovery/towing costs to the nearest major town of the incident and is liable for the first AU$3000 worth of towing cost to recover the vehicle to an Awesome Campers Depot. Note: Hirer must supply a Police Accident Report with the time and location of the accident and report it immediately to Awesome Campers.
A single vehicle rollover or written off, is considered a breach of our terms and conditions and you will be liable for full recovery and replacement costs.
DO NOT SWERVE FOR ANIMALS
If an animal runs out in front of you, apply the brakes, but do not swerve. If you hit the animal you may sustain damage. If you swerve, you will roll and definitely cause damage. You may even sustain serious personal injury. The hirer will be financially responsible for any damage sustained by incidents involving animals.
PROCEDURES IN CASE OF ACCIDENT
If the Hirer is involved in a motor vehicle accident whilst on hire, the following procedures should be followed:
AT THE ACCIDENT SCENE THE CUSTOMER MUST:
1. Obtain the names and addresses of third parties and any witnesses, take as many photos as you can.
2. Report the accident to police, regardless of estimated damage costs.
3. Not accept blame or insist the other party is at fault.
4. If possible, photograph damage to all vehicle(s) and registration number(s).
5. Phone the nearest Awesome Branch with the accident’s details within 24 hours.
AT THE BRANCH:
1. The Customer must produce their Driver’s Licence and hand over the police report (if applicable) and any supporting photographs.
2. The Customer is required to pay the excess (if applicable) and any other amount due by them in respect to any damage arising from an accident, loss, or damage. This amount is payable at the time of reporting “the event” and not at completion of the Rental Period.
3. The Awesome Customer Service Representative will ensure the Motor Vehicle Accident Report is completed clearly and accurately signed by the Customer.
EXCHANGE VEHICLE:
1. The availability of an Exchange Vehicle is not guaranteed; provision is subject to availability, client location, accident liability and remaining hire duration. Client charges may be incurred (see below).
2. If an exchange Vehicle is required as a result of an accident, the Customer is responsible for making their own way to the nearest Awesome branch or pick up location at their own expense.
3. The Customer will pay for any costs relating to delivery of an exchange vehicle as a result of any single vehicle accident. This charge applies irrespective of any excess reduction taken.
4. A new Security Bond will be required for the exchange vehicle.
IMPORTANT NOTE:
Under NO circumstances should the Hirer attempt to start or drive a vehicle that has been involved in an accident or wildlife accident, damaged by roll-over, water submersion or by any other means without permission from Awesome.
If the vehicle is un-drivable after an accident and the Hirer would like to have a replacement vehicle, this will be subject to availability, distance and time. The Hirer must at his/her own expense, make his/her own way to the nearest Awesome Branch. If a replacement vehicle is available and accepted by the Hirer for the remainder of the Rental Period a new Excess Reduction policy will be required.
ANY ADDITIONAL CHARGE TO COVER TOWING THE VEHICLE BACK TO BASE. The Hirer will be responsible for the recovery/towing costs to the nearest major town of the incident and is liable for the first AU$3000 worth of towing cost to recover the vehicle to an Awesome Campers Depot. Note: Hirer must supply a Police Accident Report with the time and location of the accident and report it immediately to Awesome Campers.