קצת מידע על סרדיניה ועולם השכרת קרוואנים בסרדיניה
האי סרדיניה, שבירתו היא קליארי, ממוקם בים התיכון כ-250 ק"מ מחופי איטליה, דרומית אך בקרבת האי קורסיקה הצרפתי ובמרחק של כ-200 ק"מ מחופי אפריקה.
מחוז סרדיניה כולל גם את האיים הקטנים יותר הממוקמים בקרבת האי הגדול, ששטחו הוא כ-24,000 ק"מ (השני בגודלו בים התיכון אחרי האי סיציליה)
סרדיניה הוא אי הררי, מלבד שטחי מישור סלעיים בקרבת החופים, בשטחו הרים שפסגותיהם מעל אלף מטר. באי זורם נהר הטירזו הארוך, ונהרות נוספים, ושוכן בו אגם טבעי, ואגמים מלאכותיים שנוצרו בשל בניית סכרים. אדמת האי סלעית ברובה, ולכן שטח האדמה המנוצל לחקלאות קטן יחסית.
האי הוא אזור אוטונומי (בעיקר בתחום התרבות) השייך לאיטליה. השפות המדוברות באי הן איטלקית, והשפה המקומית, סרדית. במחוז סרדיניה דוברים גם בניבים מקומיים נוספים. בשל המרחק מהיבשה, האי המבודד התפתח באופן עצמאי. תושביו ידועים באריכות החיים שלהם, שלדבריהם נובעת מאורח החיים הפשוט והמסורתי.
סרדיניה הוא יעד תיירותי פופולרי ולמקום נופש של עשירי העולם. באי תיירות מפותחת ונופים טבעיים ופראיים, חופי ים מקסימים, ישובים מקומיים ציוריים והרבה אוכל טוב. מרבית התיירות היא לאור החופים. מזג האוויר הים תיכוני והרבה ימי שמש מאפשרים תיירות כמעט בכל ימי השנה.
מתי להגיע
סרדיניה הוא אי שמשי עם אקלים ים תיכוני שטוף שמש. באי ובסביבותיו יכולות לנשוב רוחות חזקות, אידיאליות לגלישת גלים.
הקיץ החם ולח הוא עונת התיירות ששיאה בחודשים יוני-אוגוסט.
החורף סוער, עם רוחות חזקות. בהרים קר ומושלג. אתרים רבים סגורים בעונה.
עונות התיירות באי:
יולי-אוגוסט - שיא התיירות בסרדיניה. מזג אוויר חם. המחירים גבוהים בעונה.
יוני-יולי, אוגוסט-ספטמבר – לפני ואחרי שיא עונת התיירות.
אפריל-יוני, ספטמבר-נובמבר – עונות האביב והסתיו. תיירות דלילה, אך עונות מצוינות לטיולים.
העונות המומלצות לטיולים באי הן האביב, עונת הפריחה והלבלוב, והסתיו, כאשר אתרי התיירות עדיין פעילים אך מספר התיירים מתמעט.
מומלץ לבדוק מועדי פסטיבלים ואירועים המתקיימים באי.
ההיסטוריה של האי
סרדיניה היה מיושב בתקופה הפרה היסטורית, התגלו פריטים מעשה ידי אדם שלפי ההשערה הותקנו לפני עשרות אלפי שנים, ממצאים שהתגלו בסרדיניה מעידים על התיישבות בתקופת האבן הקדומה. באי מבני אבן ייחודיים הנקראים 'נוראגה' מתקופת הברונזה.
האי נכבש על ידי צבאות רבים במהלך ההיסטוריה העתיקה, בעיקר בשל מיקומו החשוב לדרכי המסחר בים התיכון. במאה ה-8 לפנה"ס הגיעו לסרדיניה יורדי ים פניקים שהקימו ערים לאורך החופים. במאה ה-5 לפנה"ס השתלטה ממלכת קרתגו על הערים. רומא כבשה את ערי החוף והשתמשה בהן כבסיסים למלחמתה בקרת ובתושבים המקומיים. העיר קליארי הפכה לבירת הפרובינקיה הרומית, תושבי הערים נחשבו לנתיני רומא.
השליטה של ממלכת רומא על סרדיניה נמשכה כ-700 שנים. במאה ה-5 כבשו הוונדלים את האי, את מקומם תפסה האימפריה הביזנטית. האי חולק ל-4 אזורים שונים ונוהל באופן עצמאי. האי נכבש על ידי צבאות נוספים. התושבים המקומיים הקימו כוחות צבא למלחמה בפולשים, וביססו חוקים חברתיים לאומיים.
החל מהמאה ה-15 החל השלטון הספרדי על האי. ההשפעות התרבותיות של ממלכות אראגון וקסטיליה קיימות גם בימינו. במאה ה-18 סרדיניה היוותה מחוז של 'ממלכת סרדיניה' החדשה שהוקמה על ידי בית סבויה, ששלט גם על מחוז פיימונטה באיטליה. במאה ה-19 הוכרז מלך סרדיניה מבית סבויה, ויטוריו עמנואל השני, כמלך איטליה המאוחדת.
במלה"ע השנייה ניזוקו נמלי האי מהפצצות בנות הברית. הגרמנים השתלטו עליו לתקופה קצרה, לאחריהם צבא ארה"ב, ונאט"ו. עם הקמת רפובליקת איטליה הוענק לאי המתפתח מעמד אוטונומי.
איך מגיעים לסרדיניה
בסרדיניה מספר שדות תעופה. העיקריים:
קאגליארי-אלמז - בקרבת עיר הבירה קליארי.
שדה התעופה אלגרו-פרטיליה - בקרבת העיר אלגרו.
שדה תעופה אולביה – בצפון האי.
מהארץ לא מתקיימות בד"כ טיסות ישירות לסרדיניה.
ניתן להגיע לסרדיניה בטיסות עם חניות ביניים מרומא, ממדינות אירופה ומרחבי העולם, ובטיסות היוצאות מנמלי התעופה של איטליה.
חברות תיירות ותעופה בארץ מציעות חבילות משולבות של טיסה לאיטליה והגעה לסיציליה.
בעונת הקיץ מופעלים קווי צ'רטר לא קבועים לאי.
מעבורות וכלי שיט
לאי ניתן להגיע בשיט דרך מיצר קורסיקה, מאירופה, אפריקה, ובקווי מעבורות (הכוללים גם העברת רכבים וקרוואנים) מאיטליה (מפלרמו, מנפולי ועוד).
תחבורה באי
רכבים הם הדרך המומלצת לטיולים באי.
אוטובוסים: רשת האוטובוסים של האי יעילה אך איטית למדי. לנקודות המבודדות יש קווים יומיים, אם כי לא כולם פעלים.
רכבות: באי שתי מערכות רכבות. מערכת רכבות פנימית יעילה הפועלת באי בלבד, ומערכת הרכבות המשותפת לאי ולאיטליה, המקושרת באמצעות מעבורות.
קו רכבות ייחודי לתיירים עובר במסלול ארוך באתרים היפים ביותר של האי (נסיעה של כחמש שעות).
קרוואן / רכב – נסיעה בקרוואן באי מאפשרת מגוון של מסלולי טיולים מקסימים מחוץ למערכת הכבישים הראשית.
עם זאת, מערכת הכבישים הצדדיים באי אינה תמיד מתוחזקת, וכבישי ההרים יכולים להיות תלולים וצרים.
יש לקחת בחשבון את משקל וגודל הקרוואן (קמפר הוא רכב פרטי אך גדול למדי, מוטורהום נחשב לרכב כבד), ואת הוראות שלטי הנסיעה.
טיפ: מומלץ למלא דלק לפני יציאה למסלול נסיעה ארוך.
קרוואן בסרדיניה
תחנות השכרת קרוואן ממוקמות בד"כ בקרבת שדות תעופה.
מומלץ להזמין מראש, ולתאם את איסוף הקראוון עם חברת ההשכרה.
באי סרדיניה חלים חוקי הנהיגה של איטליה.
קרוואנים הם רכבים גדולים יחסית. ניתן לנסוע בכבישים הצדדיים, אך מומלץ לבדוק את תנאי הדרך.
ניתן לשלב במסלול נסיעה בתחבורה הציבורית, אם כי קווי הרכבות והאוטובוסים באי אינם יעילים במיוחד. לאיים בקרבת סיציליה ניתן להגיע באמצעות מעבורות.
כבישים ראשיים (סופר סטראדה) – מסומנים עם SS - המקשרים בין הישובים הגדולים, טיב הכבישים משתנה על פי מיקומם (יכולים להיות כבישים בין עירוניים וכבישים הרריים).
כבישים מקומיים – מסומנים עם SP.
שילוט – הכבישים הצדדיים בד"כ אינם משולטים ביעילות.
לינה עם קרוואן
ניתן להחנות קרוואנים לשהיית לילה באתרים שונים, אך יש לוודא כי המקום מותר ובטוח לחנייה.
בקרבת אטרקציות התיירות, כולל באתרים לאורך החופים, ממוקמים חניוני רכב וחניוני קמפינג. במרבית האתרים מסופקים שירותים לנוסעי קרוואנים.
נוסעי קמפר יכולים להשתמש בשירותי החניון: הטענת מכשירי חשמל, מקלחות ומטבחים המיועדים לנוסעים. מרבית החניונים מיועדים גם לרכבי מוטורהום.
בעונת התיירות מומלץ לוודא מראש מקומות חנייה פנויים.
ציוד לדרך
חברות הקראוונים מספקות ציוד חלקי.
ניתן לשכור ציוד נוסף בתשלום או להצטייד בסופרמרקטים ובמרכזי הקניות הממוקמים בקרבת הערים הגדולות.
הערים הראשיות באי
קליארי
קליארי הממוקמת ב'גולפו דלי אנג'לי' (מפרץ המלאכים) היא עיר הבירה של סרדיניה משתרעת על שבע גבעות. מספר התושבים הכולל של העיר והפרברים הוא כחצי מיליון.
האזור העתיק של העיר מוקף בחומה מהמאה ה- 13 שנותרה שלמה. חומות העיר הבנויות מאבן גיר בוהקות בצבען הלבן.
בעיר קתדרלה ומגדל פעמונים, ארמון הממשל, מוזיאון ארכאולוגי.
האזור היה מיושב כבר בתקופה הפרהיסטורית, ובמפרץ הוקם נמל אלפי שנים לפני הספירה. תקופות התיישבות רבות השאירו את חותמן בעיר. (בקליארי מוזיאון המציג פריטים ארכיאולוגיים עתיקים מהאזור).
העיר נפגעה קשות במלה"ע השנייה, שוקמה, ונבנו בה אזורי מגורים ובניינים מודרניים.
בקליארי התקיימה קהילה יהודית גדולה שהוקמה עוד במאה ה- 1. היהודים בעיר היו חכמי תורה, בעלי מלאכה וסוחרים. כל התושבים היהודים של קליארי גורשו בזמן השלטון הספרדי.
סאסארי
העיר ממוקמת בנפת סאסארי, בצפון-מערב האי. היא השנייה בגודלה אחרי קליארי.
העיר ממוקמת על רמה גבוהה, הגובלת בצפונה במפרץ דל אסינרה ובמערבה במישור פורה.
העיר הוקמה בימי הביניים על ידי פליטים רומאים שנמלטו מעירם. חומה מהאה ה- 13 עדיין מקיפה את העיר. סאסארי שהייתה עיר מאוכלסת ביותר נכבשה על ידי צבאות רבים.
בעיר מוזיאון גדול לארכיאולוגיה ואמנות, ארמונות, קתדרלות.
אלגרו
אלגרו ממוקמת בנפת סאסארי בצפון מערב האי, כ- 30 ק"מ מבירת הנפה סאסארי, לחופי מפרץ רדה די אלגרו. שטחה של אלגרו כולל מפרץ פורטו קונטה, בו ממוקמת מערת הנטיפים הידועה בשם 'מערת נפטון', שאורכה כקילומטר. אטרקציה מיוחדת לאזור הם האלמוגים האדומים ששימשו בעבר בתעשייה.
העיר מתפרשת לאורך החוף. האזור הצפוני כולל בתי הארחה ואזורי תיירות, העיר העתיקה (המרכז ההיסטורי) שוכנת באזור הדרומי, על חצי אי מבוצר, שבחומתו שבעה מגדלים. באלגרו כנסיות עתיקות מרהיבות רבות ואטרקציות תיירות עתיקות.
האזור היה מיושב כבר בתקופת האבן, ובאזור פריטים ושרידים ארכיאולוגיים של תרבויות עתיקות ששכנו בו. העיר עצמה הוקמה במאה ה- 12, נכבשה פעמים רבות, ונפגעה ממחלות ומרעב. במאה ה- 16 נבנו מחדש חומות העיר. אלגרו היוותה חלק ממלכת סרדיניה החדשה.
באלגרו מתגורר מיעוט של דוברי ניב קטלאני, מה שהעניק לה את הכינוי 'ברצלונה הקטנה'. בעיר פעילות מנהלתית לשימור התרבות הקטלנית. השילוט ברחובותיה הוא דו לשוני. מתקיימים אירועים מסורתיים ותהלוכות דתיות.
בעיר מתקיימים אירועי קיץ רבים, מופעים וקונצרטים.
אתרים עתיקים בקרבת אלגרו
אתרי קבורה (נקרופוליס) -
אנגלו רויו ו- סנטו פדרו - מהאלף ה- 4 לפנה"ס (תרבות אוצייירי) – אולמות קבורה ואולמות תת קרקעיים.
אתרים נוראגים -
פלמוורה – אתר עתיק מסביבות האלף הראשונה לפנה"ס. כפר בקתות ייחודי עם אתרים דתיים.
סנט אימבניה – אתר עתיק, השרידים הארכיאולוגיים הם מתקופה מאוחרת יותר.
במאה ה- 14 התקיימה באלגרו קהילה יהודית גדולה. חברי הקהילה האמידים מימנו את פעילויות הסחר וההגנה של העיר. יהודי העיר גורשו על ידי השלטון הספרדי בסרדיניה (גירוש ספרד). כיום לא מתגוררת בעיר קהילה יהודית.
אטרקציות בסרדיניה
באי המקסים חופים יפים וארוכים, עיירות חוף פופולריות, ישובים עתיקים הממוקמים בנוף יפה, עתיקות ארכיאולוגיות רבות, פארקים ושמורות טבע, וכמובן נופים ים תיכוניים טבעיים של הרים וים.
האי נפלא לטיול נופש עם קרוואן, חניות נופש באתרי המדהימים, נסיעה בנופים הסלעיים והפראיים. באי אתרים רבים שניתן 'לחקור' ולגלות.
למרות שגודלו של האי קטן יחסית, מומלץ לתכנן מראש את מסלול הטיולים.
ניתן להמשיך עם קרוואן מסרדיניה לאיטליה ולמדינות אחרות (באמצעות מעבורת רכב). יש לתאם עם חברת ההשכרה את היציאה מהאי עם הקרוואן השכור.
מסלולי טיולים עם ילדים - מומלץ לתכנן מסלול הכולל עצירות באטרקציות מעניינות כגון ביקורים בשמורות טבע, בכפרי נופש.
מקצת מתוך האתרים היפים
ויליזימוס – כפר קייט הממוקם באזור חופים מקסימים. באזור סרבוס, במרחק כשעה נסיעה מקליארי. במקום מוזיאון ארכאולוגי הממוקם במבנה עתיק, באזור שמורה ימית.
קאפו טסטה – בסנטה תרזה די גלורה, צפון סרדיניה. מצוקים ייחודיים ומרהיבים.
פולה – בקרבת קליארי. עיירת קייט המוצפת מבקרים בתקופת הקיץ. חופים מקסימים, אתרי ארכיאולוגיה תת ימיים.
נורה – בקרבת העיירה פולה. אתר ארכיאולוגי מרשים.
אזור גאלורה - בצפון האי. אזור תיירות אטרקטיבי. נופי יערות יפים, כפרי דייגים, אתרים ארכיאולוגיים.
איגלסיאס – דרום-מזרח סרדיניה, בקרבת הר מגנאי. כנסיות רבות ומבנים עתיקים. ידועה באירועים הדתיים המתקיימים בה. העיירה ממוקמת בקרבת אזור מכרות עתיק ואתרים ארכיאולוגיים.
חבל נואורו – מחוז ברבג'ה, במרכז האי. נופים יפים, תושבים השומרים על המנהגים המקוריים של האזור.
ברומיני – כפר עתיק הממוקם במרכז סרדיניה, בקרבת נהר מאנו. באזור ממוקם סו נורג'י האתר הנוארגי הגדול באי, הוכרז כאתר מורשת עולמי ע"י אונסק"ו.
סיניס – חצי אי בחוף המערבי של האי. שמורת טבע מקסימה, הכוללת חופים, ביצות, אי המיושב על ידי ציפורים, ועיר פיניקית עתיקה.
ארכיפלג דה לה מדלנה – ארכיפלג איים, חלקם מיושבים. פארק לאומי, עתיקות ארכיאולוגיות, מוזיאון לזכרו של ג'וזפה גריבלדי.
קוסטה סמרלדה – מהחופים הפופולריים על מבקרים אמידים. אתרי נופש יוקרתיים, חנויות יוקרה.
סן תאודורו – באזור הדרומי של קוסטה סמרלדה. כפר תיירות עם שפע אטרקציות לאורחים.
התוכן הוא בגדר המלצה ואין מטרתו לשמש במקום ייעוץ.
קרוואן עם פרופיל נמוך. אידיאלי לזוג עם ילד. יש מיטה גדולה מאחור ומיטה בגג הנפתח.
מבוסס על שלדת פיאט דוקטו
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש
קרוואן בעל 4 מושבים ו-3+1 מיטות מתכווננות בהתאם לצורך. חלל הפנים והריהוט חודשו בצבעים בהירים כדי לתרום פן מודרני למגורים. מראה חיצוני נועז וספורטיבי. זמין גם בגרסת 600 MAX עם מיטת קומותיים אחורית לאירוח מקסימלי. הקרוואן מגיע עם אופציה לגג מתקפל.
הקרוואן ומאובזר במיטב הפינוקים:
מזגן קדמי
2 כריות אוויר
מערכת בקרת שיוט (קרוז קונטרול)
נעילה מרכזית
ABS - מערכת למניעת נעילת גלגלים
חלון פנורמי גדול
רשתות נגד יתושים על החלונות והדלת
קרוואן עם פרופיל נמוך. אידיאלי לזוג עם שני ילדים. יש מיטה זוגית "נופלת" מקדימה, פינת ישיבה ומיטת קומותיים מאחור.
מבוסס על שלדת פיאט דוקטו
קרוואן עם פרופיל נמוך. אידיאלי לזוג עם ילד. יש מיטה גדולה מאחור.
מבוסס על שלדת פיאט דוקטו
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש
קרוואן המותאם במיוחד למשפחות המטיילות עם בן משפחה רתוק לכסא גלגלים. המיטה האחורית מאפשרת גישה עם כיסא הגלגלים עד למיטה והשארתו ליד המיטה למשך הלילה. מיטת יחיד נוספת ממוקמת מאחור בסמוך למיטת הנכה מאפשרת מתן סיוע אם נדרש במהלך הלילה. בדלת הכניסה מותקנת מעלית לכיסא הגלגלים. חדר רחצה גדול המאפשר להתקלח בישיבה על הכיסא ונגישות לפינת האוכל.
מבוסס על שלדת פורד 350 המאובזר במיטב הפינוקים:
הגה כח
מזגן קדמי
חלונות חשמלים
מערכת אזעקה
ABS - מערכת למניעת נעילת גלגלים
2 כריות אוויר
CD
קרוואן אידיאלי לזוג עם שני ילדים. יש מיטה זוגית "נופלת" מקדימה ומיטה זוגית מאחור.
מבוסס על שלדת פורד
קרוואן לחמישה אנשים. יש מיטה זוגית מקדימה, פינת ישיבה שהופכת למיטה ושתי מיטות בודדות או מיטה זוגית מאחור.
מבוסס על שלדת פיאט דוקטו
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש
תיירים המגיעים עם מזוודות ו\או ציוד רב, יש לשים לב כי אין מקום איכסון לכל הציוד. קרוואן זה מומלץ לעד 4 נוסעים המגיעים עם מעט ציוד.
קרוואן לחמישה אנשים. יש מיטה זוגית מקדימה, פינת ישיבה ומיטה זוגית מאחור. בחלק מהדגמים יש מאחור 2 מיטות בודדות שניתן לחברן למיטה גדולה.
מבוסס על שלדת פורד או רנו
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש
תיירים המגיעים עם מזוודות ו\או ציוד רב, יש לשים לב כי אין מקום איכסון לכל הציוד. קרוואן זה מומלץ לעד 4 נוסעים המגיעים עם מעט ציוד.
קרוואן המתאים לארבעה אנשים. יש מיטה זוגית רחבה היורדת מאחורי הנהג ומיטה זוגית מרכזית מאחור. יש שירותים ומקלחת נפרדים עם דלת שמפרידה בין שני האיזורים.
מבוסס על שלדת פיאט דוקטו
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש
העיצוב הספורטיבי והאטרקטיבי של הקרוואן הזה, הופך אותו לקרוואן הפופולרי ביותר בקטגוריה של קרוואנים ללא מיטה מעל הקבינה. מתאים במיוחד למשפחה קטנה. המטבח ואיזור המגורים נוחים ומרווחים. פינת האוכל הופכת למיטה, בנוסף למיטה הזוגית שנמצאת מאחור ולמיטה "הנופלת" מאחורי הנהג. יש מקלחת נפרדת מרווחת ונוחה.
מבוסס על שלדת רנו מאסטר
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש.
תיירים המגיעים עם מזוודות ו\או ציוד רב, יש לשים לב כי אין מקום איכסון לכל הציוד. קרוואן זה מומלץ לעד 4 נוסעים המגיעים עם מעט ציוד.
קרוואן נוח ופונקציונלי מאוד המתאים למשפחה ספורטיבית ומאפשר לאחסן את האופניים בתא המטען או להגדיל את תא המטען מבלי לפגוע במרחב הפנימי. יש מיטה זוגית אחורית ופינת האוכל הופכת למיטה זוגית נוספת.
מבוסס על שלדת רנו מאסטר
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש
קרוואן לשישה אנשים. יש מיטה זוגית מעל הקבינה של הנהג, פינת ישיבה שהופכת למיטה זוגית ומיטה זוגית נוספת מאחור.
מבוסס על שלדת פיאט דוקטו
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש
הקרוואן החדש Ocean 650 הוא קרוואן עם 6 מושבים ו-6 מקומות שינה. יש מיטה זוגית אחורית, מיטה מעל הקבינה של הנהג ופינת האוכל הופכת למיטה נוספת.
מבוסס על שלדת פיאט דוקטו
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש
הקרוואן החדש Ocean 651 הוא קרוואן עם תא נסיעה קומפקטי עם 6 מושבים ו-6 מקומות שינה. אפשר להרים את מיטת הקומותיים מאחור בכדי לקבל מרחב גדול לאחסון.קרוואן אידיאלי למשפחות או קבוצת חברים כיוון שיש לו חלל מרחב גדול ומקום מגורים נוח. מגיע עם מיטה זוגית מעל הקבינה של הנה, מיטת קומותיים זוגית אחורית ופינת האוכל הופכת למיטה נוספת.
הקרוואן ומאובזר במיטב הפינוקים:
מזגן קדמי
מערכת בקרת שיוט (קרוז קונטרול)
ABS - מערכת למניעת נעילת גלגלים
מדרגה אלקטרונית
חימום
קרוואן המתאים למשפחה גדולה. המטבח גדול יש מקלחת נפרדת ותא אחסון גדול מאחור. פינת הישיבה יכולה להפוך למיטה זוגית. יש מיטה זוגית מעל הקבינה של הנהג ומיטה זוגית מאחור.
מבוסס על שלדת פורד
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש.
קרוואן לשבעה אנשים. יש מיטה זוגית מעל הקבינה של הנהג, 2 פינות ישיבה שהופכות למיטות - אחת זוגית ואחת בודדת ומיטת קומותיים מאחור.
מבוסס על שלדת פיאט
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש
קרוואן לשבעה אנשים. יש מיטה זוגית מעל הקבינה של הנהג, 2 פינות ישיבה שהופכות למיטות - אחת זוגית ואחת בודדת ומיטת קומותיים מאחור.
מבוסס על שלדת פיאט דוקטו
קרוואן בשימוש עד 4 שנים על הכביש. 70% מהצי בשימוש פחות מ-3 שנים על הכביש.
כולל ביטוח ניידות של פיאט
קרוואן חסכוני המבוסס על שלדת פיאט דוקטו עם מיטה 'נופלת' מעל פינת הישיבה ומיטה זוגית או 2 מיטות יחיד מאחורה . באורך של פחות מ-6 מטר זו הבחירה האידיאלית למשפחה עם שני ילדים.
2 כיסאות ילדים (חגורת 3 נקודות - חזה+מותניים) יכולים להתחבר בקרוואן זה
כולל ביטוח ניידות של פיאט
קרוואן המבוסס על שלדת פיאט דוקטו עם מיטה זוגית קבועה מאחור. עם כל היתרונות של קרוואן נמוך פרופיל, מימדים המאפשרים נוחות מכסימלית למחייה ונוחות בנהיגה. זה הקרוואן האידיאלי לזוג מטיילים אך יכול להכיל עד 4 מטיילים. בקרוואן זה כיסאות הנהג והנוסע מסתובבים כלפי הסלון היוצרים מרחב פנימי גדול. כאשר מטיילים 4 נפשות - פינת האוכל הופכת למיטה.
2 כיסאות ילדים (חגורת 3 נקודות - חזה+מותניים) יכולים להתחבר בקרוואן זה
כולל ביטוח ניידות של פיאט
קרוואן המבוסס על שלדת פיאט עם מיטה זוגית או 2 בודדות מאחור ומיטה זוגית נוספת שנפתחת מעל כסאות הנהג והנוסע. בקרוואן זה כיסאות הנהג והנוסע מסתובבים כלפי הסלון דבר היוצר שילוב של מרחב פנימי גדול עם מימדים חיצוניים קטנים, באורך פחות מ-6 מטר.
2 כיסאות ילדים (חגורת 3 נקודות - חזה+מותניים) יכולים להתחבר בקרוואן זה
כולל ביטוח ניידות של פיאט
קרוואן המבוסס על שלדת פיאט דוקטו עם מיטה זוגית קבועה מאחור. בקטגוריה זו יש גם קרוואנים עם 2 מיטות יחיד מאחור (שברוב הדגמים מתחברות למיטה זוגית אחת גדולה). עם כל היתרונות של קרוואן נמוך פרופיל, מימדים קטנים ונוחות בנהיגה זה הקרוואן האידיאלי לזוג מטיילים שאינו רוצים להתפשר על נוחות. בקרוואן זה כיסאות הנהג והנוסע מסתובבים כלפי הסלון דבר היוצר שילוב של מרחב פנימי גדול עם מימדים חיצוניים קטנים.
2 כיסאות ילדים (חגורת 3 נקודות - חזה+מותניים) יכולים להתחבר בקרוואן זה
כולל ביטוח ניידות של פיאט
קרוואן המבוסס על שלדת פיאט דוקטו עם מיטה זוגית קבועה מאחור, מיטה זוגית מעל קבינת הנהג ופינת אוכל ההופכת למיטה זוגית נוספת. הקרוואן הפופולרי ביותר בקרב משפחות עם 3 ילדים אשר מעדיפים מיטה זוגית נוספת על זו שמעל הנהג. שילוב הנוחות של המיטה הזוגית הרחבה מאחור עם המחסן הענק שמתחתיה לאחסנת מזוודות, אופניים או ציוד ספורט אתגרי מייחדת קרוואן זה ומציבה אותו כבחירה ההגיונית האידיאלית המיטה הזוגית שבאמצע - מתאימה לשני ילדים ולא מבוגרים.
חלק הדגמים מצויידים במצלמת רוורס ובקרת שיוט (Cruise Control)
2 כיסאות ילדים (חגורת 3 נקודות - חזה+מותניים) + 2 בוסטרים (חגורת מותניים) יכולים להתחבר בקרוואן זה
כולל ביטוח ניידות של פיאט
קרוואן המבוסס על שלדת פיאט דוקטו עם מיטת קומותיים קבועה מאחור, מיטה זוגית מעל קבינת הנהג ופינת אוכל ההופכת למיטה זוגית נוספת. הקרוואן הפופולרי ביותר בקרב משפחות עם 2-3 ילדים. קומפקטיות אך עם כל היתרונות של קרוואן גדול הופכים אותו לבחירה ההגיונית ביותר למשפחות.
2 כיסאות ילדים (חגורת 3 נקודות - חזה+מותניים) + 2 בוסטרים (חגורת מותניים) יכולים להתחבר בקרוואן זה
כולל ביטוח ניידות של פיאט
קרוואן חסכוני המבוסס על שלדת פיאט דוקטו עם מיטה 'נופלת' מעל פינת הישיבה ומיטה זוגית או 2 מיטות יחיד מאחורה. הבחירה האידיאלית למשפחה עם שני ילדים.
2 כיסאות ילדים (חגורת 3 נקודות - חזה+מותניים) יכולים להתחבר בקרוואן זה
מבוסס על שלדת פורד טרנזיט 350
הגה כוח
מזגן בתא הנהג
חלונות חשמליים
נעילה מרכזית
תא אחסון חיצוני
רדיו ונגן דיסקים
חלונות מחוממים
ABS
חלון פנורמי
מבוסס על שלדת פורד טרנזיט 350
הגה כוח
מזגן בתא הנהג
חלונות חשמליים
נעילה מרכזית
תא אחסון חיצוני
רדיו ונגן דיסקים
חלונות מחוממים
ABS
חלון פנורמי
מבוסס על שלדת פיאט דוקטו 250X
הגה כוח
מזגן בתא הנהג
חלונות חשמליים
נעילה מרכזית
תא אחסון חיצוני
רדיו ונגן דיסקים
חלונות מחוממים
ABS
חלון פנורמי
מבוסס על שלדת פיאט דוקטו 250X
הגה כוח
מזגן בתא הנהג
חלונות חשמליים
חלונות מחוממים
נעילה מרכזית
ABS
רדיו ונגן דיסקים
מבוסס על שלדת פורד טרנזיט
הגה כוח
מזגן בתא הנהג
חלונות חשמליים
בקרת שיוט
נעילה מרכזית
רדיו ונגן דיסקים
חלונות מחוממים
ABS
חלון פנורמי
כולל ביטוח ניידות של פיאט
קרוואן המבוסס על שלדת פיאט.
קרוואן ל-4 אנשים, עם מיטת קומותיים זוגית מאחורה.
קומפקטי, חסכוני וקל לנהיגה.
2 כיסאות ילדים (חגורת 3 נקודות - חזה+מותניים) יכולים להתחבר בקרוואן זה
כולל ביטוח ניידות של פיאט
קרוואן המבוסס על שלדת פיאט דוקטו עם מיטה זוגית או 2 בודדות מאחור (ילד אחד יכול לישון במיטת ההורים - באישור מראש). בקרוואן זה כיסאות הנהג והנוסע מסתובבים כלפי הסלון דבר היוצר שילוב של מרחב פנימי גדול עם מימדים חיצוניים קטנים, באורך פחות מ-6 מטר.
2 כיסאות ילדים (חגורת 3 נקודות - חזה+מותניים) יכולים להתחבר בקרוואן זה
כולל ביטוח ניידות של פיאט
קרוואן המבוסס על שלדת פולקסווגן עם מיטה זוגית הנפתחת מאחור ומיטה זוגית נוספת שנפתחת מעל כסאות האחוריים מתחת לתיקרה המתרוממת. קומפקטי, חסכוני וקל לנהיגה, באורך פחות מ-5 מטר,
בקרוואן זה אין שרותים ומקלחת
2 כיסאות ילדים (חגורת 3 נקודות - חזה+מותניים) יכולים להתחבר בקרוואן זה